History-foldable-2-650x366

تاريخچه سازه های فضاکار تاشو

تاریخچه سازه های فضاکار تاشو

سازه های تاشو در واقع نوع خاصی از سازه های فضاکار می باشند. لذا قبل از اینکه به تاریخچه سازه تاشو (سایبان تاشو) بپردازیم، ابتدا لازم است پیدایش سازه های فضاکار را بررسی کنیم.

توسعه قابل توجه در زمينه سازه‌هاي فضاكار از زمانی آغاز شدكه مهندس جوان آگوست فوپل اولين كتاب خود را در زمينه سازه‌های فضاكار نوشت. این کتاب تحت عنوان «تئوری سيستم‌های مشبك» در سال 1880 منتشر شد. بين نادر افرادی كه تئوریهای محاسباتي فوپل را مورد توجه قرار دادند، مهندس ايفل بود كه برج معروف خود را براي نمايشگاه جهانی پاريس در سال 1889 ساخت.

مهندس مشهور، الكساندر گراهام‌بل (مخترع تلفن) در سال 1907 آزمايشات وسيعی را روی سيستم‌های فضاكار چند لايه پيش ساخته انجام داد. او بيشتر وقت و دارايی خود را روی ايجاد ماشين پرنده ساخته شده از سازه‌های فضاكار چندلايه صرف كرد. در ابتدا هدف از بكارگيری سازه‌های فضاكار بعنوان سایبان تاشو موقت بود. اما بعداً بصورت سازه‌های دائمی بكار برده شد و در اشکال و مصالح مختلف در كشورهای مختلف طراحی و اجراءگرديد.

نياز به سازه‌های متحرك كه بطورساده و سريع نصب شده و قابل حمل و نصب مجدد در مكانهای مورد نياز باشد، باعث پيدايش سایبان تاشو شده است. برای ساختمانهای قابل انتقال موقت استفاده از سازه‌های تاشوی سريع می توانند مفيد باشند. در اين حالت شبكه فضايی، در هر زمان كه ساختمان ساخته (برپا) می شود، باز می شود؛ سپس قبل از انتقال به انبار يا محل ديگر بصورت يك بسته فشرده شده، تا می شود. روند فوق می تواند برای چندين بار تكرار شود.

ایده اولیه سازه فضاکار

مفهوم سازه‌هاي بازشو (سایبان تاشو) جديد نيست. در بين مطالعات فراوان سازه‌ها، متفكر و هنرمند دوره رنسانس، لئوناردو داوينچی (1452-1519) يك مكانيزم بازشوي ساده مسطح طراحي كرد. سازه‌هاي سه بعدي از اين نوع براي اولين بار توسط مهندس اسپانيايي اميليو پرزپينرو توسعه داده شده است. او در سال 1936 بدنيا آمد و در سال 1972 در يك تصادف رانندگي از دنيا رفت. در اوايل دهه 1960 او شبكه‌هاي فضايي تاشو را طراحي و بعنوان اختراع به ثبت رساند.

پينرو گنبدهاي يك لايه و دو لايه و شبكه‌هاي مسطح را براي ساختمان تئاترهاي متحرك، ساختمانهاي عمومي و نمايشگاهي پيشنهاد داد. همچنين او در دوران زندگي خود تعدادي سازه تاشو از جمله گنبد تاشو به دهانه 99 متر را طراحي و اجراء كرد.

براي مثال در سال 1964 يك سایبان تاشو برای غرفه نمايشگاه عمومی به مساحت 8000m2 ساخته شد. هر تکه به ابعاد 9m×12m به وزن 500 كيلوگرم بودند که در مادريد براي استفاده در فصل تابستان ساخته شد. این نمایشگاه در مدت هفت روز به سان سباستيان و پس از آن به بارسلون منتقل شد.

برای مطالعه بیشتر به مقاله “ایده ای جدید برای سازه های تاشو قیچی سان با هندسه متغیر”، نوشته دکتر مهدی بابائی چاپ شده در نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران مراجعه نمائید. (لینک مقاله)

سایبان تاشو در مدل های مختلف توسط شرکت ساویتا  برای کاربردهای مختلف طراحی و ساخته شده است. برخی محصولات شرکت ساویتا شامل سایبان سفری ساویتا مدل اکونومی، مدل لاکچری، مدل شش ضلعی و مدل تونلی می باشند.

برای مشاهده تنوع محصولات به لینک ساویتا مراجعه نمایید و یا برای مشاوره رایگان با شماره 09129566938 تماس حاصل نمائید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند